Оглавление блога

суббота, 20 сентября 2014 г.

Я хотел бы играть в футбол


1 Сalendar
De tijd.
Die Zeit
One year
Een jaar.
Ein Jahr
Months
De maanden.
Die Monate
January
Januari.
Januar
February
Februari.
Februar
March
Maart.
März
April
April.
April
May
Mei.
Mai
June
Juni.
Juni
July
Juli.
Juli
August
Augustus.
August
September
September.
September
October
Oktober.
Oktober
November
November.
November
December
December.
Dezember
Days of the week
De dagen.
Die Wochentage
Monday
Maandag.
Montag
Tuesday
Dinsdag.
Dienstag
Wednesday
Woensdag.
Mittwoch
Thursday
Donderdag.
Donnerstag
Friday
Vrijdag.
Freitag
Saturday
Zaterdag.
Samstag
Sunday
Zondag.
Sonntag
2 Numbers
Getallen.
Die Zahlen
0 Zero 
0 Nul.
0 Null
1 One 
1 Eén.
1 Eins
2 Two 
2 Twee.
2 zwei
3 Three 
3 Drie.
3 drei
4 Four 
4 Vier.
4 vier
5 Five 
5 Vijf.
5 fünf
6 Six 
6 Zes.
6 sechs
7 Seven 
7 Zeven.
7 sieben
8 Eight 
8 Acht.
8 acht
9 Nine 
9 Negen.
9 neun
10 Ten
10 Tien.
10 zehn
20 Twenty
20 Twintig.
20 zwanzig
30 Thirty
30 Dertig.
30 dreissig
40 Fourty
40 Veertig.
40 vierzig
50 Fifty
50 Vijftig.
50 fünfzig
60 Sixty
60 Zestig.
60 sechzig
70 Seventy
70 Zeventig.
70 siebzig
80 Eighty
80 Tachtig.
80 achtzig
90 Ninety
90 Negentig.
90 neunzig
100 One hundred
100 Honderd.
100 hundert
1 000 One thousand
1 000 Duizend.
1 000 Tausend
10 000 Ten thousand
10 000 Tienduizend.
10 000 Zehntausend
100 000 One hundred thousand
100 000 Honderdduizend.
100 000 Hunderttausend
1 000 000 One million
1 000 000 Een miljoen.
1 000 000 Eine Million
11 Eleven 
11 Elf.
11 elf
12 Twelve 
12 Twaalf.
12 zwölf
13 Thirteen 
13 Dertien.
13 dreizehn
14 Fourteen 
14 Veertien.
14 vierzehn
15 Fifteen 
15 Vijftien.
15 fünfzehn
16 Sixteen 
16 Zestien.
16 sechzehn
17 Seventeen 
17 Zeventien.
17 siebzehn
18 Eighteen 
18 Achttien.
18 achtzehn
19 Nineteen
19 Negentien.
19 neunzehn
21 Twenty-one 
21 Eénentwintig.
21 einundzwanzig
110 One hundred and ten
110 Honderdtien.
110 hundertzehn
111 One hundred and eleven
111 Honderdelf.
111 hundertelf
120 One hundred and twenty
120 Honderdtwintig.
120 hundertzwanzig
200 Two hundred
200 Tweehonderd.
200 zweihundert
300 Three hundred 
300 Driehonderd.
300 dreihundert
3 Greetings & Civilities
Algemeen.
Allgemeines
Good morning
Goedendag.
Guten Morgen/Tag
Bye Bye
Tot ziens.
Auf Wiedersehen
Please
Alstublieft.
Bitte
Thank you
Dank u wel.
Danke
Today
Vandaag.
Heute
Tomorrow
Morgen.
Morgen
Yesterday
Gisteren.
Gestern
Next week
Volgende week.
Nächste Woche
Last week
Vorige week.
Letzte Woche
I understand
Ik begrijp het.
Ich verstehe
I don’t understand
Ik begrijp het niet.
Ich verstehe nicht
What is it?
Wat is dit?
Was ist das?
What should I do?
Wat zou ik moeten doen?
Was soll ich tun/machen?
Could you please help me?
Kunt u mij helpen?
Können Sie mir helfen?
Thank you for your help
Bedankt voor uw hulp.
Danke für Ihre Hilfe
To ask
Een verzoek doen.
Etwas fragen/beantragen
Director of the prison
De directeur van de gevangenis
Der Gefängnisdirektor
'
Social Assistant
De maatschappelijk werkster
Die Sozialfürsorgerin
Social Worker
De maatschappelijk werker
Der Sozialarbeiter
Examining magistrate
De rechter-commissaris.
Der Untersuchungsrichter
Сourt
De rechtbank.
Das Gericht
Barrister counsel
De advocaat.
Der Anwalt
My prisoner number is
Mijn gevangenis-nummer is
Meine Haftnummer ist
Cell
De cel.
Die Zelle
Walk time
Wandeluur.
Die Spazierstunde
Good conduct
Goed gedrag.
Das gute Benehmen
Рublic prosecutor
De officier van Justitie.
Der Staatsanwalt
Court-assigned lawyer legal aid
De toegewezen advocaat (dus gratis).
Der Pflichtverteidiger
I would like to request legal aid
Ik zou graag een verzoek doen om een toegewezen advocaat
Ich möchte einen Pflichtverteidiger beantragen

 Legal assistance
Rechtshulp.
Die Prozesskostenhilfe
I would like to meet someone from my country’s consulate
Ik zou graag een vertegenwoordiger van het consulaat van mijn land willen ontmoeten
Ich möchte einen Vertreter des Konsulats meines Landes treffen
How do you go about setting up a visit from family, friends?
Wat moet ik doen om een ontvangkamer te krijgen voor mijn familie, vrienden
Wie kann ich meine Familie/meine Freunde sprechen?
A visitor’s permit
Bezoekvergunning.
Eine Besuchserlaubnis
I would like to meet a prison visitor
Ik wil graag een gevangenisbezoeker ontmoeten.
Ich möchte einen Häftlingsbetreuer treffen
4 Proceedings
De procedure.
Das Gerichtsverfahren
Immediate appearance
Onmiddellijke verschijning voor de rechtbank
Das Eilverfahren
Trial , lawsuit
Proces
Der Prozess
My file
Mijn dossier
Meine Akte
Court
De rechtbank
Das Gericht
Judge
De voorzitter
Der Gerichtsprдsident
Public prosecutor (UK), District attorney (USA)
Zaakgelastigde
Der Staatsanwalt
To appeal
In beroep gaan
Berufung einlegen
Detention
Gevangenschap
Die Haft
Conditional release
Условное освобождение
Die bedingte Entlassung
Custody
Willekeurige gevangenneming
Die präventiv Haft
On bail

Borgtocht (strafrecht)
Залог (мера пресечения)
 Kaution

5 Mail
De post.
Die Korrespondenz
Writing paper, ballpoint
Briefpapier, balpen.
Briefpapier, Kugelschreiber
I would like to buy a stamp
Ik wil graag een postzegel kopen.
Ich möchte eine Briefmarke kaufen
Any letters for me?
Is er post voor mij?
Ist Post für mich da?
I would like to write to my family
Ik zou graag aan mijn familie willen schrijven.
Ich möchte meiner Familie schreiben
Have you sent my letters?
Zijn mijn brieven verstuurd .
Sind meine Briefe verschickt worden?
How much is a letter to my country?
Hoeveel kost een brief voor mijn land?
Wie teuer ist ein Brief in mein Land?
6 Food
Het eten.
Das Essen
Have you got anything to eat?
Heeft u iets te eten?
Haben Sie etwas zu essen?
What is the menu today?
Wat eten we vandaag?
Was gibt es heute zu essen?
I have not finished my lunch
dinner
Ik ben nog niet klaar met eten.
Ich habe nicht fertiggegessen
I don’t eat pork
Ik eet geen varkensvlees.
Ich esse kein Schweinefleisch
Lunch
Het middageten.
Das Mittagessen
Dinner
Het avondeten.
Das Abendessen
Meal
De maaltijd.
Das Essen, die Mahlzeit
Breakfast
Het ontbijt.
Das Frühstück
Fish
Vis.
Der Fisch
Meat
Vlees.
Das Fleisch
Potatoes
Aardappels.
Kartoffeln
Vegetables
Groente.
Gemüse
Fruit
Fruit.
Obst
Egg
Een ei.
Ein Ei
Onion
Een ui.
Eine Zwiebel
Pepper
Een paprika.
Eine Paprika
Milk
Melk.
Die Milch
Flour
Bloem.
Das Mehl
Tea
Thé.
Der Tee
Coffee
Koffie.
Der Kaffee
Bread
Brood.
Das Brot
Pasta
Pasta.
Die Nudeln
Rice
Rijst.
Der Reis
Sugar
Suiker.
Der Zucker
Salt
Zout.
Der Salz
Pepper
Peper.
Der Pfeffer
Tomato
Een tomaat.
Eine Tomate
Chicken
Kippevlees.
Hähnchen
7 Time
De tijd.
Die Uhrzeit
What time is it?
Hoe laat is het?
Wie spät ist es?
It is three o’clock
Het is 3 uur (‘s middags).
Es ist 15 Uhr
It is quarter past three
Het is kwart over 3.
Es ist Viertel nach drei
It is 5 minutes to four
Het is vijf voor 4 (’s middags)
Es ist fünf vor vier
8 Health, hygiene, clothes
Gezondheid, hygiene, kleding.
Die Gesundheit, die Hygiene, die Kleider
I feel all right 
Ik voel me goed, ik ben gezond.
Ich fühle mich gut, ich bin gesund
I feel sick, I’m not well
Ik voel me ziek, ik voel me niet lekker.
Ich fühle mich krank, mir geht es schlecht
I feel better,
Het gaat beter met me, ik voel me beter.
Es geht mir besser, ich fühle mich besser
I would like to see a doctor
Ik wil naar de dokter, de tandarts.
Ich möchte den Arzt, den Zahnarzt sehen
I would like to shave, I need shaving cream
Ik wil graag een scheermes, scheerschuim.
Ich möchte einen Rasierer, Rasierschaum
When and how can I wash my clothes?
Hoe en wanneer kan ik mijn kleren wassen?
Wie und wann kann ich meine Kleider waschen?
I need clothes
Ik heb kleding nodig.
Ich brauche Kleider
I am six feet tall 
Mijn maat is… (ik ben….lang).
Ich bin x Meter groß
My waist is
Mijn taille is….
Meine Taillenweite ist
My shoe size is
Mijn schoenmaat is.
Meine Schuhgröße ist
A warm jacket to go out
Een warme jas om buiten te lopen.
Eine warme Jacke für den Spaziergang
I would like some sheets, a blanket
Ik wil graag lakens, een deken.
Ich möchte Bettwäsche, eine Decke
I’d like to take a shower
Ik zou graag een douche nemen.
Ich möchte gerne duschen
When can I take a shower?
Wanneer zou ik een douche kunnen nemen?
Wann kann ich duschen?
How can I get my hair cut?
Hoe kan ik mijn haar laten knippen.
Wie kann ich mir die Haare schneiden lassen?
I need sanitary things
Ik wil graag hygiene-artikelen.
Ich möchte gerne Hygiene-Artikel
I need toilet paper
Ik heb toiletpapier nodig.
Ich brauche Toilettenpapier
Can I switch off the lights?
Mag ik het licht uitdoen .
Kann ich das Licht löschen?
Pain
Pijn.
Weh, Schmerzen
Headache
Hoofdpijn.
Kopfschmerzen
Stomach pain
Buikpijn.
Bauchweh
Soap
Zeep.
Die Seife
Toothbrush
Tandenborstel.
Die Zahnbürste
Tooth paste
Tandpasta.
Die Zahnpasta
Towel
Handdoek.
Das Handtuch
Shirt, T-shirt
Overhemd, T-shirt.
Das Hemd, das T-Shirt
Trousers
Broek.
Die Hose
Pullover
Trui.
Der Pullover
Underpants
Boxershort, onderbroek.
Boxershort, Unterhose 
Where are the showers? 
Waar zijn de douches?
Wo ist die Dusche?
9 Money
Geld.
Das Geld
How much is left in my account?
Hoeveel staat er nog op mijn rekening?
Wie ist mein Kontostand?
Did I receive any money? 
Heb ik geld ontvangen?
Habe ich Geld bekommen?
How can I get money from outside?
Hoe kan ik van buitenaf geld ontvangen?
Wie kann ich Geld von außen bekommen?
From my family? 
Afkomstig van mijn familie.
Von meiner Familie
From my account?
Afkomstig van mijn rekening.
Von meinem Bankkonto
Cash order
De cash-postwissel.
Die Geldanweisung
International order
Internationale postwissel.
Die Auslandszahlungsanweisung
What is the price?
Mag ik de prijzen weten?
Kann ich die Preise erfahren?
Can I have a canteen voucher?
Mag ik een kaartje voor de kantine?
Kann ich einen Gutschein für den Gefängnisladen bekommen?
10 Activities, leisure time
Aktiviteiten, Vrije tijd.
10 Die Beschäftigungen
Books, reading, television,
Het boek, lezen, televisie.
Das Buch, Lesen, das Fernsehen
I would like to go to the library
Ik wil graag naar de bibliotheek.
Ich möchte gern in die Bibliothek
What activities can be practised?
Wat zijn de vrije-tijdsaktiviteiten.
Was sind die Freizeitbeschäftigungen?
I would like to take some exercise, muscles
Ik wil graag sporten, .
Ich möchte gern Sport treiben/in den Fitnessraum
I would like to play football
Ik wil graag voetballen.
Ich möchte gerne Fußball spielen
I would like cigarettes, matches
Ik wil graag sigaretten, lucifers.
Ich möchte gerne Zigaretten, Streichhölzer
How can I watch TV?
Wat moet ik doen als ik televisie wil?
Wie bekommt man einen Fernseher?
May I change the program?
Kunnen we een andere zender aanzetten?
Darf ich den Kanal wechseln?
I would like some paper, envelopes
Ik wil graag briefpapier, enveloppen.
Ich möchte gerne Briefpapier, Briefumschläge
11 Work
Werk.
Die Arbeit
Is it possible to work here?
Is er de mogelijkheid om te werken?
Ist es möglich zu arbeiten?
What must we do to be able to work?
Wat moet ik doen als ik wil werken?
Wie komme ich zu einer Arbeit?
What is the salary? 
Hoeveel krijgt men betaald?
Wieviel Lohn bekommt man?
12 Cult, Religion
godsdienst m; religie f
Der Gottesdienst, die Religion
I would like to practise my religion
Ik wil graag mijn godsdienst bedrijven.
Ich möchte meine Religion ausüben
I am Catholic, Protestant, Jewish, Buddhist
Ik ben katholiek, protestant, joods.
Ich bin katholisch, evangelisch, jüdisch
I am Muslim, Orthodoxe, another religion
Ik ben moslim, orthodox, van een andere godsdienst.
Ich bin Moslem, Orthodox, ich gehöre einer anderen Religionsgemeinschaft an
I would like to meet a minister of my religion
Ik wil graag een vertegenwoordiger van mijn godsdienst ontmoeten
Ich möchte einen Vertreter meiner Religion treffen
At present, there is no representative of my religion, and in the meantime I wish to meet any representative of any religion
Als er geen vertegenwoordiger van mijn eigen godsdienst is wil ik graag een vertegenwoordiger van de godsdienst ontmoeten.
Wenn es im Moment keinen Vertreter meiner Religion gibt, möchte ich gerne zunächst einmal einen Vertreter der  Religion treffen

Пометил синим - хотел сделать что-то наподобие моих постов "Два языка по цене одного"



Учебник иностранного языка на базе изученного прежде родственного языка

Пара терминов в нидерландском и немецком текстах не были переведены, поискал по словарям, нашел. Не знаю, правильно ли... Пометил зеленым.

Комментариев нет :