Оглавление блога

вторник, 12 ноября 2013 г.

Я выехал в Россию верхом на коне

См. также посты с другими рассказами Мюнхгаузена:
Мюнхгаузен на крымско-татарском
http://perevod99.blogspot.ru/2013/11/blog-post_25.html
Я ударился головою о дверь
http://perevod99.blogspot.ru/2013/11/blog-post_14.html
В Петербурге мне жилось хорошо
http://perevod99.blogspot.ru/2013/11/blog-post_13.html


Кильсе тёпесиндеки ат
КОНЬ НА КРЫШЕ
Мен аткъа минип Русиеге кеттим. Бу, къышта олып кечкен бир вакъиадыр. Къар ягья эди.
Я выехал в Россию верхом на коне. Дело было зимою. Шел снег.
Атым пек ёрулды ве кяде бир сюрюнмеге башлады. Меним де пек юкъум келе эди. Ёргъунлыкътан себеп, эгерден йыкъылыр дереджеге кельген эдим, лякин геджелемеге ер нафиле къыдыргъаным: ёлумда манъа ич бир койчик расткельмеди. Энди не япмалы?
Конь устал и начал спотыкаться. Мне сильно хотелось спать. Я чуть  не падал с седла от усталости. Но напрасно искал я ночлега: на пути не  попалось мне ни одной деревушки. Что было делать?
Чёльнин ортасында геджелемеге сыра кельди.
Пришлось ночевать в открытом поле.
Этрафта не бир чегер бар эди, не де бир терек. Ялыъныз кучюк бир диречик къар тюбюнден тюртийип тура эди.
Кругом ни куста, ни дерева. Только маленький  столбик  торчал  из-под снега.
Мен буюкъкъан атымны насыл да олса, бу диречикке багъладым да, озюм де шу ерде, къар устюнде узанып, юкълап къалдым.
К этому столбику я кое-как привязал своего озябшего коня, а сам улегся тут же, на снегу, и заснул.
Мен чок юкълагъаным, уянгъанымда, бакъсам не корейим, мен чёльде дегиль де, насылдыр бир койде, даа догърусы, уфакъ бир шеэрчикте ята экеним. Мени эр тарафтан эвлер сарып алгъанлар.
Спал я долго, а когда проснулся, увидел, что лежу не в поле, а в  деревне, или, вернее, в небольшом городке, со всех  сторон  меня  окружают дома.
Бу насыл шей? Мэн къайда тюштим? Бир гедже ичинде бу эвлер мында насыл осип чыкъа бильдилер?
Что такое? Куда я попал? Как могли эти  дома  вырасти  здесь  в  одну ночь?
Я меним атым къайда къалды?
И куда девался мой конь?
Мен не олгъаныны эппейн вакъыт анълап оламадым. Бир даа къайдалардандыр къулагъыма таныш бир кишнев чалынды. Кишнеген ат - меним атым эди.
Долго я не понимал, что случилось. Вдруг слышу знакомое  ржание.  Это ржет мой конь.
Я атымнын озю къайда?
Но где же он?
Кишнев, къайдандыр, тёпеден келе эди.
Ржание доносится откуда-то сверху.
Башымны котерип бакъсам, не корейим!
Я поднимаю голову - и что же?
Атым кильсенитъ тёпесинде асылы тура! Хачкъа багълангъан.
Мой конь висит на крыше колокольни! Он привязан к самому кресту!
Шу дакъкъасы мен ишнинъ аслыны анъладым.
В одну минуту я понял, в чем дело.
Тюневин акъшам бутюн бу шеэрчикнинъ алай халкъыны эвлери такъымынен терен къар баскъан да, тышта ялынъыз кильсе хачынынъ тёпечиги тюртийип къалгъан.
Вчера вечером весь этот городок, со всеми людьми и домами, был  занесен глубоким снегом, а наружу торчала только верхушка креста.
Мен бунынъ хач олгъаныны бильмей эдим, о манъа кучюк бир диречик киби корюнген, мен де онъа атымыны багълагъан экеним! Амма гедже мен юкълагъанымда, авасы зияде джылынгъан, къар иримеге башлагъан. Мен о къадар къатты юкълагъаным ки, ерге чёккенимни дуймагъаным.
Я не знал, что это крест, мне показалось, что это -  маленький  столбик, и я привязал к нему моего усталого коня! А ночью, пока я спал,  началась сильная оттепель, снег растаял, и я незаметно опустился на землю.
Амма меним заваллы атым шай да анда, кильсе тёпесинде къалгъан. О, кильсенинъ хачына багълы олгъанындан себеп, ерге эналмагъан.
Но бедный мой конь так и остался там, наверху, на крыше.  Привязанный к кресту колокольни, он не мог спуститься на землю.
Энди не япмалы?
Что делать?
Чокъ тюшюнип отурмай, пыштавыма япыштым. Мен эр выкъыт пек мергин ата тургъаным. Яхши этип козьледим ве атнынъ тамам юргенине урдым.
Не долго думая, хватаю пистолет, метко прицеливаюсь и попадаю прямо в уздечку, потому что я всегда был отличным стрелком.
Юрген ортадан узюльди.
Уздечка - пополам.
Ат чар-чабик ерге энип, яныма кельди.
Конь быстро спускается ко мне.
Мен онъа секирип миндим ве ёлума ель киби реван олдым.
Я вскакиваю на него и, как ветер, скачу вперед.

Комментариев нет :